U našoj školi tijekom ove nastavne godine uz potporu Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih provodimo projekt Mladost je radost, društvo je odlično – ne trebaju nam mobiteli. Učenici su se sami opredijelili za jednu od osam aktivnosti, popisi se dovršavaju te u ožujku i travnju kreće akcija.
Kao jedan od koraka ovog projekta proveli smo s učenicima predmetne nastave anketu u korištenju mobitela. Anketa je bila anonimna i učenici su upućeni da ju popunjavaj istinito, iskreno te pozorno pročitaju svaku tvrdnju ili pitanje. Izdvajamo neke postotke, s time da naglašavamo da su neki vrlo zabrinjavajući i nad njima se trebamo svi zajedno jako zapitati i nešto drastično promijeniti želimo li zdravu i sretnu djecu. Anketu je popunjavalo 187 učenika od 5. do 8. razreda.
Vlastiti mobitel ima 98.9% djece. Za učenje mobitel koristi 69 % djece, no kada se pita za što najviše koriste mobitel ispada da na učenje odlazi samo 3 % vremena, a 97 % na zabavu i komunikaciju. 53 % učenika smatra da zbog mobitela uči što je jasan signal i djeci i roditeljima – maknite mobitel. U slobodno vrijeme 63 % učenika najčešće koristi mobitel što nam pokazuje da je mobitel preuzeo dominantnu ulogu u kreiranju slobodnog vremena djece što nije dobro. Fizički nisu aktivni, a sadržaji su većinom neprimjereni.
Ono što ni malo nije dobro da 74 % učenika prije spavanja koriste mobitel. Mobitel je izazvao ovisnost i njegova svjetlost ometa san i ne bi se trebao uopće koristiti prije spavanja, a tri četvrtine djece s njim ide u krevet. Ovisnim o mobitelu smatra se 15 % djece, a možda njih čak pola. Iako se u našoj školi mobitel ne smije koristiti svojim je glasom potvrdilo da ga koristi 10 %.
Još jedan vrlo zabrinjavajući podatak jest da 53 % roditelja ne nadzire djecu što rade na mobitelu. Naša djeca u predmetnoj nastavi su starosti od 11 do 15 godina i roditelji su odgovorni za njih. Mobitel ne može i ne smije biti bez nadzora roditelja. Djeca su još i premala i premlada da im se ne bi nadzirao mobitel i roditelji bi tu trebali voditi daleko više računa i o mobitelima i o tome što djeca rade na mobitelima. Jedno dijete je pod otvoreni odgovor napisalo na kraju: Moji roditelji ne pregledavaju moj mobitel jer ih nije briga. Ovo je dječja perspektiva i pogled na kontrolu mobitela.
Zbog mobitela se često svađa s roditeljima 5 % djece, a ponekad njih 39 %. S nepoznatim osobama se dopisivalo 40 % učenika što na žalost i nije čudno, ako nemaju nadzor roditelja. O dopisivanju i mnogim stvarima o sigurnosti na internetu djeca uče u školi, no teorija je jedno, a realnost i stvarnost očito sasvim nešto drugo i ovo je posao roditelja vodite brigu o tome s kime komunicira vaše dijete.
Srećom video materijale i fotografije nepoznatim osobama ne šalje 95 % djece, no ima i onih koji šalju. Neprimjerene poruke primilo je 35 % djece i zabrinjava podatak da njih 39 % to neće reći nikome. Ružne komentare na društvenim mrežama pisalo je 21 % učenika.
U prosjeku više od 5 sati mobitel koristi 25 % učenika, od 2 do 4 sata 44 % učenika i do 2 sata 31 % učenika. Svi znamo da su djeca previše za mobitelima, a ovi podaci to potvrđuju. Na otvoreno pitanje djeci što najčešće radiš na mobitelu odgovori su: gledam TikTok, igram igrice, dopisujem se, snepam, gledam video, društvene mreže.
Za kraj je bilo otvoreno pitanje da napišu što nije spomenuto u anketi, jedan od odgovora je: Htio bih poboljšati svoje ocjene u školi, smanjiti vrijeme na mobitelu., više se volim družiti s prijateljima nego biti na mobitelu, nekada sam dosadna i previše pišem poruke prijateljima, i još za kraj glupo je to što svi misle da su mobiteli za sve krivi, nisu, neki možda nemaju s kim ići van u prirodu.
Zaključak na kraju jest da je i na roditeljima i djeci i svima nama u školi raditi na edukaciji i osvijestiti da su mobiteli došli do razine prevelike ovisnosti s kojom se neka djeca teško nose i treba povući jasne poteze kako bi se smanjilo vrijeme pred ekranom, a djecu potaknulo na više fizičke aktivnosti i kvalitetnog učenja. Želimo da nam djeca budu zdrava i sretna, mobiteli nam samo otežavaju taj put i maknimo ih od djece.
Roditelje i djecu pozivamo dok dođe vrijeme posjeta Accredu, OPG Geleru, Pozojevom vrčjaku, Bajkovitoj šumi, Dvanajščak-Kozolu, Matulovom gruntu, Bedekovićevim grabama i Brezju da se djeca odazovu prema aktivnosti gdje su se upisali, mobitel ostave kod kuće i uživaju u zajedničkim aktivnostima i neka to bude vodilja za što više zajedničkog provođenja vremena u aktivnostima na otvorenom.
Voditelj projekta, učitelj Željko Kraljić