2018-07-05 09:44:33

Kraj nastavne godine iz matematike uz obrnutu učionicu i tihu knjigu

Tijekom travnja u školskoj godini 2017./2018. učenici šestih razreda u OŠ Ivana Gorana Kovačića Sveti Juraj na Bregu počeli su s pripremama za posljednju cjelinu Četverokuti, a u osmim razredima za cjelinu Geometrijska tijela. Učenicima je bila iznesena ideja da će oni sami unaprijed kod kuće proučavati sadržaje iz udžbenika ili preko weba, a po dvoje učenika će u paru uz pomoć učitelja pripremati materijale za jedan nastavni sat te će zajedno s ostalim učenicima u školi raditi na određenoj matematičkoj temi.

Učenici su si dali puno truda uoči njihovih nastupa i održavanja sata. Kod pojedinaca je postojala nervoza od 'javnog nastupa', no nakon ohrabrivanja svi sati su dobro prošli. Učenici su najčešće koristili prezentacije, kvizove, plakate i pomoću njih ili ponavljali gradivo ili objašnjavali nove sadržaje. Odlično su koristili što su u paru pa je jedan učenik bio uz računalo drugi uz prezentaciju, kod rješavanja zadataka su se izmjenjivali u zadacima i etapama rješavanja pa je sve djelovalo daleko življe nego inače, a učenici su bili jako dobro usklađeni i uigrani što znači da su si dali i dosta truda oko same pripreme sata.

Kao pravi učitelji dolazili su s pripremama i riješenim zadacima pred svoje prijatelje iz razreda. Kod samostalnog rješavanja zadataka učenici su bili daleko aktivniji i puno više tražili pomoć svojih prijatelja koji su bili 'učitelji' taj sat tako da je cjelokupan rad bio dinamičan i zanimljiv svima. Dijelu učenika se sviđao drugačiji način rada i već je bilo pitanja hoćemo li nešto takvo raditi i u sedmom razredu.

Za pozitivne doživljaje učenici su pisali: 'Bilo je dobro biti učitelj, svi su dosta dobro objasnili gradivo i zadatke. Bilo mi je lijepo predavati jer su svi slušali i radili. Bilo je dobro i zabavno, naučili smo što smo trebali. Bilo je dobro zato što smo sami morali napraviti gradivo. Meni je bilo super kad smo mi bili učitelji. Bilo je jako zanimljivo i dobro što smo sami morali obraditi gradivo. Dobro je što se zabavljamo kroz učenje.

Jako mi se svidjela obrnuta učionica i bilo je zabavno predavati poput učitelja. Bilo je zabavno učiti druge i slušati ih. Obrnuta učionica je sat u kojemu učenici pokazuju svoje znanje i trud. U razredu se slažemo i pomažemo jedni drugima. Bilo je dobro jer se većina učenika dobro pripremila. Mislim da je to dobro jer se možemo riješiti treme i poboljšavamo svoje znanje. Sviđalo mi se jer je zanimljivo biti u ulozi učitelja. Sviđalo mi se što svatko ima odgovornost prema nekoj temi i što smo se svi trebali staviti u kožu učitelja.'


Tiha knjiga u petom i osmom razredu 

Ideja učitelja naše škole bila je da se kraj školske godine 2017./2018. učenicima petih i osmih razreda učini zanimljivijim,  možda malo drugačiji, a da ima veze i s matematičkim sadržajima. Pošto su cijele godine marljivo radili  i riješili sve svoje obveze, za nagradu, na kraju školske godine dobili su nekoliko sati drugačijeg rada. To je izrada tihe knjige.

Tiha knjiga sastavljena je od stranica koje sadrže tematski i motorički raznolike igre u kojima djeca rado vježbaju svoje prste, um i maštu. Tiha knjiga u potiče djetetovu samostalnost, a naglasak se stavlja na senzomotorički razvoj u igrama memorije, spajanja, slaganja, razlikovanja, vezivanja, provlačenja. Tiha knjiga nema tekst, dijete svaki put stvara svoju priču, mora se snalaziti u osnovama matematičkih sadržaja kako bi razumjelo gradivo koje predstavlja određena stranica i moglo ga riješiti.

Učenici su tihu knjigu izrađivali od tkanine. Pribor za rad, osim tkanine, bile su im škare, ljepilo, čičak, razni gumbi,  zatvarači, geometrijski pribor, šestar, igla i konac. Svaki učenik izradio je jednu stranicu, birajući ponuđene teme iz matematike. Učenici petih razreda mogli su raditi na temama osna simetrija, razlomci i decimalni brojevi, učenici osmih razreda radili su teme iz preslikavanja ravnine, ali i brojne druge teme kao ponavljanje i utvrđivanje cjelokupnog osnovnoškolskog gradiva. Učenici petih razreda još su imali zadatak napraviti knjigu dobrodošlice za prve razrede. U izradi tihe knjige sudjelovali su učenici petih i osmih razreda. 

Na kraju nastavne godine učenici su trebali napisati svoja razmišljanja i doživljaje o izradi tihe knjige: 'Kad smo radili tihu knjigu bilo mi je zabavno, želio bih da tako bude i sljedeće godine. Svidjelo mi se i bilo je zabavno gledati dečke kako šiju i režu tkaninu. Svidjelo mi se jer je bilo jako kreativno. Knjiga mi je super jer je rađena tkaninom. Knjiga je jako zanimljiva jer se u njoj nešto radi. Bilo mi je najzanimljivije raditi tihu knjigu, bilo je zabavno, šaljivo, htjela bih to raditi do osmog razreda. Dopala mi se jer učimo samostalno izrađivati svoje ideje. Kreativna je i drugi mogu naučiti puno iz nje i ponoviti gradivo. Tiha knjiga mi je bila jedno zabavno i poučno igranje u matematici. Izrađivanje tihe knjige je bilo jako lijepo jer smo učili o matematici i tijekom učenja smo razvijali i svoje druge vještine te na kraju bili ponosni na svoj rad. Sviđa mi se tiha knjiga zašto što ponavljamo, ali na zanimljiv način. Ovo su bili najzanimljiviji satovi.'  

Osnovna škola Ivana Gorana Kovačića Sveti Juraj na