2017-03-20 10:54:08 21. 03. DAN DAROVITIH UČENIKA Dana 21. 03.obilježavamo Dan darovitih učenika i razmišljamo o učenicima koji se ističu svojim sposobnostima i inteligencijom te se odlikuju svojim literarno-recitatorskim, matematičkim, likovnim, dramskim, sportskim ili bilo kojim drugim postignućima. No, tko su daroviti učenici i kako ih prepoznati? Irena Šestak, dipl.psih. Postoje različite definicije darovitosti, no David George u knjizi „Obrazovanje darovitih: kako identificirati i obrazovati darovite i talentirane učenike“ daje slijedeću definiciju: „Daroviti učenici su oni učenici koji pokazuju potencijal za izuzetnu uspješnost u mnogim različitim područjima djelovanja. Talentirani učenici su oni učenici koji pokazuju potencijal za izuzetnu uspješnost u jednom području djelovanja.“ Kako prepoznati darovite učenike? Daroviti učenici imaju određene karakteristike. Kognitivne osobine: veoma dobro zapaža stvari Socijalne i emocionalne osobine zainteresirani za filozofska i društvena pitanja Vokabularne osobine: uočljivo opsežan vokabular
uživa u učenju novih stvari Najvažniju ulogu za razvoj darovitosti kod pojedinca imaju obitelj, škola i sam pojedinac. Efikasna obiteljska okolina mora osigurati zadovoljenje četiri osnovne potrebe darovitog djeteta: potrebu za ljubavlju i sigurnošću, potrebu za novim iskustvima, potrebu za postizanjem uspjeha i potrebu za osjećajem odgovornosti i nezavisnosti Također, nezaobilaznu ulogu u prepoznavanju darovite djece imaju nastavnici. Elementi nastavnog ozračja koji nepovoljno utječu na darovitost: - nezanimljivost nastave, - pretjerano naglašavanje ocjena i vanjskih kriterija uspjeha, - sitničavost propisa i nepovjerenje nastavnika u sposobnosti učenika, - nagrađivanje napamet, tj. vjernog reproduciranja materijala i netolerancija za odstupanja od uobičajenog i prihvaćenog mišljenja ili načina mišljenja. Elementi nastavnog ozračja koji povoljno utječu na darovitost: - omogućiti učenicima slobodu i ohrabrivati ih u samostalnom mišljenju i postupcima, - omogućiti zadovoljavanje radoznalosti i njeno daljnje razvijanje, - omogućiti svladavanje osnovnih znanja i vještina, - omogućiti i osigurati ponavljanje radi potpunog usvajanja osnovnih znanja i vještina, - poticati i nagrađivati divergentno mišljenje, maštu i perceptivno predočavanje. - omogućiti pristup instrumentima i poduci u njihovoj upotrebi (računalo, teleskop, snimateljski pribor, ...) - razvijati ljubav i trajni interes za određene aktivnosti i područja: razgovorima, pokazivanjem iskrene zainteresiranosti za područje interesa djeteta i njegovo napredovanje u tom području, sudjelovanje u dječjem napretku i pružanjem podrške, savjeta i pomoći u problemskim situacijama; - uspostaviti suradnju s roditeljima darovitog djeteta i uključiti ih na širenju i podržavanju »potporne mreže« koju je nastavnik započeo; - omogućiti djetetu kontakte sa stručnjacima iz područja interesa - pronalaženje (u zajednici) kvalitetnog mentora koji će voditi darovito dijete u više nivoe darovitosti ( Naposljetku, važnu ulogu za razvoj darovitosti ima sam pojedinac – dijete, jer o njegovoj motivaciji ovisi hoće li razviti svoju darovitost ili neće.
Preporučena literatura: George, David. Obrazovanje darovitih: kako identificirati i obrazovati darovite i talentirane učenike, Zagreb, 2004. |
Osnovna škola Ivana Gorana Kovačića Sveti Juraj na |