2021-07-31 10:59:45

Trebamo biti uporni, hrabri, strpljivi i nikad ne odustati

Kako su se učenici nakon osmog razreda u školskoj godini 2019./2020. koju je obilježila online nastava snašli u prvom razredu srednje škole?

Školsku godinu 2019./2020. pamtit ćemo po online nastavi od ožujka do lipnja. Nikome nije bilo lako u toj situaciji jer su se i učenici i roditelji i učitelji našli u situaciji za koju je malo tko bio spreman ili je mogao očekivati da bi se mogla dogoditi. Donosimo pregled ocjena učenika i usporedbu, imena djece ne navodimo, već je namjena ovog teksta našim učenicima koji su još u našoj školi pomoći i uputiti ih kako da se što bolje pripreme za srednjoškolsko obrazovanje.

ONLINE OPROŠTAJ OD OSNOVNE ŠKOLE

Učenici osmih razreda nisu imali ni malo sretan kraj svog osnovnoškolskog obrazovanja 2020. godine. Želja nam je usporedbom ocjena iz osmog razreda 2019./2020. školske godine i prvog razreda srednje škole u školskoj godini 2020./2021. vidjeti koliko su se ocjene promijenile, je li online nastava utjecala na razinu znanja, pad ili rast ocjena i kako su se naši učenici snašli u novim školama i novom okruženju.

Promatrali smo opći uspjeh te ocjene iz matematike i hrvatskog jezika kao dva predmeta s najvećom satnicom u osmom razredu. Sasvim je jasno da je jako teško (bolje reći nemoguće) uspoređivati ocjene u više različitih smjerova i u više različitih škola i to nije niti smisao ovog rada, već jesu li učenici zadržali nivo ocjena koje su imali kod nas u osnovnoj školi i to nam je pokazatelj jesmo li blagi, realni ili prestrogi u ocjenjivanju te pokušati stati na trenutak, sagledati situaciju i napraviti što kvalitetnija postignuća sa sljedećim generacijama. Ovo možemo gledati i kao neki oblik vanjskog vrednovanja u kojemu više profesora iz više smjerova različitih škola procjenjuje razinu znanja učenika koji su potekli iz jedne škole, naše škole u Svetom Jurju na Bregu.

UKUPNA TABLICA

U tablici su učenici koji su 2019./2020. pohađali osmi razred i u 2020./2021. završili prvi razred srednje škole. U stupcima su dani usporedni brojevi za osnovnu školu (OŠ) i srednju školu (SŠ) za Opći uspjeh zaokružen na dvije decimale te za konačne ocjene iz Hrvatskog jezika i Matematike. Posljednji stupac donosi smjer u kojemu je učenik trenutno u srednjoj školi.

 

Opći

uspjeh

Hrvatski

jezik

Matematika

 

 

Smjer

 

 

5 (5.00)

5 (4.64)

5

5

5

5

Turističko-hotelijerski komercijalist

 

4 (4.20)

4 (4.23)

4

4

3

3

Prehrambeni tehničar

 

4 (4.27)

4 (3.93)

4

3

4

3

Opća gimnazija

 

5 (4.80)

4 (4.38)

4

4

4

3

Medicinska sestra opće njege

 

5 (5.00)

5 (4.94)

5

5

5

5

Opća gimnazija

 

4 (4.33)

4 (3.93)

4

3

4

3

Upravni referent

 

4 (4.13)

4 (3.50)

4

3

3

2

Upravni referent

 

5 (4.93)

5 (4.86)

4

4

5

4

Fizioterapeutska tehničarka

 

3 (3.00)

4 (3.50)

2

3

2

4

Autolimar

 

4 (3.73)

4 (3.79)

3

4

3

3

Tehničar cestovnog prometa

 

3 (3.13)

4 (4.00)

3

4

2

4

Keramičar-oblagač

 

5 (5.00)

5 (4.70)

5

5

5

3

Opća gimnazija

 

4 (3.93)

4 (4.15)

3

4

3

3

Vozač motornog vozila

4 (3.87)

4 (4.18)

4

5

3

5

Autoelektričar

4 (3.53)

3 (3.40)

3

2

3

3

Komercijalist

5 (4.67)

5 (4.66)

4

4

4

4

Ekonomist

5 (4.57)

4 (4.21)

4

3

5

4

Arhitektonski tehničar

4 (4.07)

4 (4.00)

3

3

3

2

Turističko-hotelijerski komercijalist

4 (3.86)

4 (4.13)

3

4

4

4

Tehničar cestovnog prometa

5 (5.00)

5 (4.80)

5

5

5

4

Opća gimnazija

4 (4.00)

4 (3.93)

3

4

3

2

Likovna umjetnost i dizajn

5 (5.00)

4 (4.43)

5

4

5

4

Prirodoslovna gimnazija

3 (3.29)

1 (1.00)

3

3

2

1

Turističko-hotelijerski komercijalist

3 (3.07)

4 (3.93)

2

4

2

4

Strojobravar

4 (3.53)

5 (4.58)

2

5

3

5

Strojobravar

4 (4.29)

4 (4.10)

3

3

4

2

Ekonomist

5 (5.00)

5 (4.87)

5

4

5

4

Prirodoslovna gimnazija

5 (5.00)

5 (4.76)

5

5

5

4

Opća gimnazija

                       

Ovdje su svi podaci za sve učenike i kao što se i moglo pretpostaviti ima svih varijanti: i onih koji su zadržali ocjene i onih kojima su ocjene porasle i onih kojima su ocjene manje. U ovom radu držat ćemo se detaljnije ocjena iz matematike te nas je zanimalo koliko je učenika kojima je ocjena iz matematike porasla i u kojim smjerovima, koliko je učenika kojima se ocjena smanjila i u kojim smjerovima te koliko je učenika kojima se ocjena nije mijenjala i u kojim smjerovima.

 

OCJENA IZ MATEMATIKE BEZ PROMJENE U OSNOVNOJ I SREDNJOJ ŠKOLI

Od 28 učenika od kojih smo skupili ocjene kod njih 8 nije bilo promjene ocjene, ocjenu koju su imali u osnovnoj školi zadržali su i u srednjoj. To su odlični učenici u smjerovima turističko-hotelijerski komercijalist i opća gimnazija, vrlo dobri učenici u smjerovima ekonomist i tehničar cestovnog prometa te dobro učenici u smjerovima prehrambeni tehničar, tehničar cestovnog prometa, vozač motornog vozila i komercijalist.

 

RAST OCJENE IZ MATEMATIKE U SREDNJOJ ŠKOLI ZA DVIJE OCJENE

Od 28 učenika od kojih smo skupili ocjene kod njih 5 je došlo do rasta ocjene i to kod svih je ta ocjena povišena za dva. S dovoljnog na vrlo dobar bile su tri promjene i to kod autolimara, keramičara-oblagača i strojobravara. S dobrog na odličan bile su dvije promjene i to kod autoelektričara i strojobravara.

 

PAD OCJENA IZ MATEMATIKE U SREDNJOJ ŠKOLI

Od 28 učenika od kojih smo skupili ocjene kod njih 15 je došlo do pada ocjene i to kod 12 učenika za jednu ocjenu i kod 2 učenika za dvije ocjene, u smjerovima ekonomist i opća gimnazija. S odličan na vrlo dobar ocjene su pale u smjerovima fizioterapeutska tehničarka, arhitektonski tehničar, dva puta opća gimnazija i dva puta prirodoslovna gimnazija.  S vrlo dobar na dobar ocjene su pale u smjerovima opća gimnazija, medicinska sestra opće njege i dva puta upravni referent. S dobar na dovoljan ocjene su pale u smjerovima turističko-hotelijerski komercijalist i  likovna umjetnost i dizajn. S dovoljan na nedovoljan ocjena je pala u smjeru turističko-hotelijerski komercijalist.

 

KAKO JE UČENICIMA U SREDNJOJ ŠKOLI?

Kako smo se s učenicima rastali online nastavom u školskoj godini 2019./2020. i nije bilo uobičajenog oproštaja i svega na što smo navikli proteklih godina nije nam bilo svejedno kako će nastaviti u srednjoj školi i kojom razinom znanja su završili osnovnu školu. Na kraju prvog polugodišta školske godine 2020./2021. poslan im je e-mail s upitom kako im je u srednjoj školi i kako se snalaze s matematikom te koje upute bi dali učenicima petih i šestih razreda te učitelju matematike kako raditi s njima.

Učenik 1. Moram priznati da je matematika teška, zadnje smo radili algebarske izraze. Petašima i šestašima bih preporučila da budu usredotočeni na nastavi i da prate nastavu jer će im puno gradiva iz osnovne škole biti potrebno u srednji školi.

Učenik 2. Iz matematike imam 5. Profesorica je pohvalila učitelja iz osnovne škole da smo puno naučili. Najvažnije od svega je raditi zadaće, ja sam sve ponavljala kroz zadaće.

Učenik 3. Matematika mi ne predstavlja problem te se isplatilo toliko vježbati s vama u osnovnoj školi. Trenutno sam najbolji u razredu po pitanju matematike, barem tako ocjene kažu.

Učenik 4. Jedino što mi je zamjerka je da ste nam dali da koristimo formule i da smo skoro cijeli osmi razred računali na kalkulatoru jer sada  naša profesorica iz matematike očekuje da mi znamo sve formule iz osnovne škole na pamet i još smo dobili i nove i da znamo velike brojeve pomnožiti i podijeliti za kratko vrijeme. Petim i šestim razredima bih savjetovala da uče i rade postepeno i po redu jer sve što misle da je sada bez veze u srednjoj školi će im trebati.

Učenik 5. Meni je u školi super. Čak mogu reći i bolje, nego u osnovnoj. Što se tiče matematike, za sada imam 3. Nadam se da će u drugom polugodištu biti isto tako, a možda i bolje. Što se tiče savjeta za matematiku: nama ste svaki sat davali domaću zadaću, ocjenjivali strogo, ali pravedno, što mi je u neku ruku nekad odgovaralo a nekad baš i ne. Vaš način rada, s nama, mi je pomogao da naučim i da danas budem samostalnija, da sve zadatke, probleme rješavam sama, da što više vježbam jer sam shvatila da je vježba ključ uspjeha.

Učenik 6. Ja sam vrlo dobar u školi i vrlo brzo sam se prilagodio profesorima i školi. S matematikom stojim dobro, tek sad kad sam u srednjoj školi shvaćam koliko ste truda i rada posvetili meni i to se isplatilo jer ovo znanje što imam iz osnovne škole dosta mi je pomoglo u srednjoj školi. Što se tiče učenika 5. i 6. razreda gnjavite ih jer će poslije žaliti i kajati se što nisu učili i stigli do željenih rezultata.

Učenik 7. Poruka za petaše i šestaše je da što više griju stolicu, tako će im biti puno lakše u srednjoj školi! A poruka za Vas je da ih čim više gnjavite matematikom.

Učenik 8. Od vas sam puno toga naučila dobroga uz savjete i zadatke za koje se trebalo malo pomučiti, ali bitno je da smo i to savladali, trebamo biti uporni, hrabri, strpljivi i znati da nikad ne odustati na prvoj pogrešci.

Učenik 9. Što se tiče matematike, ja ne stojim dobro s njome. Iako sam u srednju školu ušla sa sigurnošću da mi barem matematika ide, a da ne pričamo o tome da su mi drugi i treći izbor bile matematičke gimnazije u srednjoj školi, upravo s njom imam najveće probleme.

Učenik 10. Savjet za geometriju: zadati neke zadatke iz Geogebre, dobro će doći.

 

KAKO DALJE?

Iako se proučavao mali uzorak naše škole od 28 učenika želja nam je vidjeti kako se snalaze učenici u srednjoj školi, a dodatan motiv je bila online nastava od ožujka do lipnja 2020. godine gdje smo se i učenici i učitelji prvi puta snalazili u takvoj situaciji. Koliko god se trudili i jedni i drugi dojam je da razina znanja nije na nivou koju bismo imali da smo bili u školi, ali nakon četiri mjeseca praćenja nastave uz ekran trebalo je imati razumijevanja i za učenike. Ne popuštati i poklanjati ocjene, ali biti empatičniji za sve eventualne nedostatke i probleme koji su se pojavili tijekom online nastave.

Ono što se može vidjeti pri usporedbi osnovnoškolskih i srednjoškolskih ocjena da je dio učenika u obrtničkim zanimanjima uspio podići uspjeh iz matematike za čak dvije ocjene te su sigurno sretni zbog toga, a vjerojatno se mogu pojaviti i mišljenja da smo u osnovnoj školi bili prestrogi i previše zahtijevali od njih. Kod učenika koji su zadržali ocjene ima dosta različitih smjerova i oni su nastavili sa svojim ocjenama kako u osnovnoj tako i u srednjoj školi.

Kod većine učenika je ipak pad ocjena i to za jednu ocjenu što sugerira da treba još više raditi na dodatnoj nastavi, motivirati učenike na polaženje dodatne nastave što je svake godine sve teže i teže postići. Rješavanje složenijih i zahtjevnijih zadataka na satu ili na grupi učenici obično zamišljaju kao pripremu za natjecanje koju također sve više izbjegavaju jer ne vole takvu vrstu vrednovanja i rangiranja, a treba im pojasniti i približiti da zapravo želimo napraviti čvrstu i kvalitetu osnovu za matematičko obrazovanje koje ih čeka u srednjoj školi i kasnije u nastavku obrazovanja. Vjerujemo da su učenici većinom odabrali odgovarajuće škole obzirom na vlastite mogućnosti i sklonosti pa u konačnici nije bilo značajnijih odstupanja u ocjenama u osnovnoj školi i srednjoj školi.

 


Osnovna škola Ivana Gorana Kovačića Sveti Juraj na